Han sitter oppe pÃ¥ fjellet og ser ned i dalen. Han ser sin kvinne ri til bryllup - med en annen. Han ser at morens hus brenner. Og at det faktisk gir flott lysvirkning. Der nede er ikke livet verdt Ã...
Han sitter oppe på fjellet og ser ned i dalen. Han ser sin kvinne ri til bryllup - med en annen. Han ser at morens hus brenner. Og at det faktisk gir flott lysvirkning. Der nede er ikke livet verdt å leve. Der famler de andre. Oppe på viddene blir tankene sterke.«På viddene» er blitt sagt å være selve porten inn til Ibsens dikteriske verden. Her etablerer Ibsen jeg-dramaet som mye av den senere dramatikken viderefølger. Det handler om mennesket som følger imperativet i livet. Diktet er en tildels ufrivillig bekjennelse, hvor hovedpersonen, eller jeg'et, ikke riktig skjønner prosessen han er gjennom - mens den skjer. Den bare skjer - og siden kommer han løpende etter for å forklare.
Skuespilleren Bjørn Sundquist har lenge vært opptatt av «På viddene». Sammen med komponisten Åsmund Feidje, lyd-designeren Erki Halvorsen og regissøren Steinar Berthelsen har han gjort denne sentrale Ibsen-teksten til et intenst møte. I et ekstra spor kan du høre Bjørn Sundquist dele tanker og erfaringer om diktet og kunstnermyten.Litterær konsulent: Bjørn Hemmer Inspisient: Camilla Liby Clausen Produsent: Carl Henrik Grøndahl Musikk: Åsmund Feidje Lyddesign: Erki Halvorsen Regi: Steinar Berthelsen Forsidefoto: Carl Henrik Grøndahl